Kaneel (Cinnamomum zeylanicum)

Kaneel en Ayurveda Kaneel is één van de gezondste specerijen ter wereld en wordt binnen de Ayurveda als de koning van de specerijen beschouwd. De naam komt van het Latijnse woord canella wat stokje betekent. Zoals de schors de boom beschermt, beschermt en versterkt het ook de ingewanden. Kaneel is een bron van belangrijke vitamines zoals, vitamine A, C, B2 en B6, maar ook mineralen zoals calcium, kalium, magnesium, zink en ijzer

• Gebruikte deel: binnenste van de schors

• Smaak is scherp, zoet en wrang

• Energie is verwarmend

• Na-verteringseffect is zoet

• Kwaliteiten zijn droog, licht en doordringbaar

• Dosha-effect: Vata en Kapha verlagend, Pitta verhogend

• Weefsels: plasma, bloed, spieren, zenuwen, voortplantingscellen

• Kanalen: luchtwegen, spijsverteringskanaal, zenuwstelsel, bloedsomloop, urinestelsel en voortplantingssysteem

Ayurvedische acties: - verhoogd de spijsvertering

- vernietigd gifstoffen

- verminderd verhoogde Vata

- vermeerdert sperma

- geeft kracht

- verlicht Vata en Kapha

- zorgt voor een betere doorbloeding

Diarree, verminderde eetlust, vertering en absorptie, candida, misselijkheid, winderigheid, diabetes, suiker behoefte, vermoeidheid, zenuw uitputting, zwakte, winter lethargie, chronische vermoeidheid, ME, spanning, nervositeit, slechte concentratie, depressie, verminderd immuniteit, slechte circulatie, hoesten, verkoudheid, griep, spierpijn, artritis, hoofdpijn, urinewegen infecties, koorts, hoog cholesterol, lage libido, menstruatieproblemen, PMS, oedeem en koude voeten.

Contra-indicaties: Hoge Pitta, bloedingen, voorzichtig bij zwangerschap, bij borstvoeding, nierproblemen.

Hoe kan je kaneel gebruiken? Extern als massageolie bij spierpijn en -spanning, artritis, kiespijn, hoofdpijn. Antiseptische was bij wonden, steken en bijten en infectieuze huidklachten. Intern als specerij of voeg een snuf kaneel toe aan je thee.