Peppermint (Mentha piperita)

Pepermunt en Ayurveda Pepermunt, ook wel gewoon munt genoemd, is een populair wereldwijd kruid waarvan de geneeskrachtige eigenschappen ook uitgebreid zijn. Soorten munt groeien in bijna elk land en klimaat. Pepermunt onderscheidt zich door zijn hoge concentratie van een aromatische, vluchtige olie die bekend staat als mentha, die munt zijn geur geeft. Mentha, zoals veel aromatische oliën, schokt, verfrist en verdooft, met als eindresultaat het ontspannen, openen en opruimen van weefsels. Terwijl prikkelende kruiden zoals kaneel en cayennepeper zwelling, hitte en ontsteking kunnen verhogen, verspreiden aromatische kruiden zoals munt over het algemeen vloeistoffen en warmte, waardoor een verkoelend effect ontstaat. Munt verhelpt alle vormen van stagnatie - in de maag, bloed, galblaas, lymfe, longen en zelfs emoties. Het wordt gebruikt om slijm uit de luchtwegen te verwijderen en de sinussen te openen. Het verzacht keelpijn en vermindert roodheid van de ogen. Verder is munt een wind afdrijvend middel, wat betekent dat het het vrijkomen van gas zowel voorkomt als vergemakkelijkt. Ook ontspant munt het spierweefsel waardoor het een nuttig krampstillend middel is.

• Gebruikte deel: bovengrondse deel

• Smaak is zoet en scherp

• Energie is verkoelend en verhittend

• Na-verteringseffect is scherp

• Kwaliteiten zijn licht, droog en doordringend

• Dosha-effect: VPK (Vata verhogend bij overmaat)

• Weefsels: alle weefsels: Rasa, Rakta en Majja

• Kanalen: spijsverteringskanaal, ademhalingskanaal, bloedsomloop en zenuwstelsel

Ayurvedische acties: - leidt de stroom als Apana Vata naar beneden

- ontsteekt Agni

- regelt de menstruatie

- verlicht misselijkheid

- vermindert koorts

- vermindert hoest en ademhalingsproblemen

- verlicht huidproblemen

- vermindert pijn

Spijsvertering, winderigheid, opgeblazen gevoel, zweren, misselijkheid en verkoelend . Speciaal voor Pitta: ontsteking en irritatie.

Contra-indicaties: Hoge Vata, galstenen, vermijd etherische olie direct op neus en borst bij kleine kinderen. Kan borstvoeding en ijzeropname verminderen. (Raadpleeg altijd een arts bij het gebruik van medicatie.)

Hoe kan je gember gebruiken? Als etherische olie bij onder andere spierpijn en verlichting van jeuk, als tinctuur om te gorgelen bij zere keel en tandvleesinfecties, als verkoelende thee (zie recept verse muntthee)