Shirodhara

Shirodhara is een ayurvedische behandeling van het hoofd. Bij een Shirodhara behandeling wordt een continue stroom van warme kruidenolie op het hoofd gegoten, waardoor een diepe ontspanning ontstaat en onverwerkte emoties naar boven komen. Het is een zeer goede behandeling tegen psychische klachten, stress, zenuwspanningen, slaapstoornissen, bezorgdheid, woede, angst, chronische hoofdpijnen, depressieve stoornissen, hormonale stoornissen, hoge bloeddruk,  ziekten van oog, gebrek aan concentratie,  migraine en kan worden ingezet om intelligentie en zelfvertrouwen te bevorderen. Er ontstaat een gevoel van helderheid en kalmeert de psyche en dient bij voorkeur na een Abhyanga (ayurvedische massage van het hele lichaam) gedaan te worden voor een optimaal resultaat. De Shirodhara heeft een slaperig makend effect en kalmeert en versterk zowel de zintuigen als de geest. De therapie bewerkstelligt een staat van absoluut welbevinden.

Swedana

Swedana is een Ayurvedische therapeutische behandeling van warmte, waarbij gebruik wordt gemaakt van een stoomcabine. Het heeft een verwarmende en reinigende werking doordat het lichaam door middel van stoom en kruiden tot transpiratie wordt aangezet, maar het hoofd buiten de kist blijft om het koel te houden. Het verbetert onder andere de circulatie, vermindert opeenhoping van afvalstoffen, vermindert pijn en stijfheid, verdrijft slijm en verkoudheden, allergieën en stress en kan worden ingezet bij obesitas en artritis. Na een volledige lichaamsmassage (Abhyanga) heeft Swedana een extra gunstig effect.

Nasya

Nasya is een ayurvedische behandeling van de neus door toediening van bepaalde kruidenolieën. Deze behandeling wordt aangevuld met een stoombehandeling en een marmamassage. Aanbevolen bij: verschillende ziekten van oog, oor, neus, keel en hoofd, psychische stoornissen, epilepsie, slapeloosheid, haarproblemen, hoofdpijn, migraine, geheugen en de mentale functies te bevorderen.

Netrabasti

Een ayurvedische behandeling van de ogen. Hierbij wordt lauwwarme medicinale ghee gegoten in een wand van deeg die is aangelegd rond de ogen. Aanbevolen bij: beginnende bij- of verziendheid, vermoeide ogen, roodheid van de ogen, droogheid in het oog, tranende ogen, branden van de ogen.

Katibasti

Katibasti is een techniek die wordt toegepast bij rugklachten; chronische lage rugpijn, hernia, wervelkolom problemen, rugstijfheid, ontstekings- en of spierpijn, of bij rugpijnen tussen de schouderbladen waar zich bepaalde spanningen hebben opgehoopt. Het doel van de Katibasti is om de plaats die overbelast is tot diepe ontspanning te brengen. Deze behandeling verhoogt de bloedcirculatie in de aangedane plek en tijdens de behandeling wordt de medicinale olie tot diep in de huid opgenomen en voedt en versterkt zowel de spieren als zenuwen. Katibasti wordt met warme medicinale olie gedaan waardoor het effect van ontspanning tot in de diepere lagen van het gebied als ook de betreffende marmapunten kan doordringen. Na de behandeling kan een speciale ayurvedische massage van de rug plaatsvinden.

Janubasti

Er wordt een deegwand opgebouwd rond de kniegewrichten en gevuld met warme medicinale olie. De olie wordt af en toe ververst om de temperatuur op peil te houden. De behandeling duurt ongeveer 25 min per knie, dit wordt gevolgd door een korte massage van dit gebied. Het is een bewezen en speciale behandeling die de pijn in het kniegewricht sterk verminderd. Aanbevolen bij:  Vata-gerelateerde kwalen aan de knie zoals artritis, reumatoïde artritis en andere gewrichtsaandoeningen en pijnen in de kniestreek.

Marmabehandeling

Marma’s zijn speciale punten in het lichaam waar zich geconcentreerde levensenergie bevindt. Ze zijn te vergelijken met acupunctuurpunten. Marma’s kunnen geblokkeerd raken en daarmee de energiestroom in ons lichaam onderbreken. Het openen van de marmapunten is het doel van marmabehandeling, zodat de energiestroom door de spieren, gewrichten en organen weer op gang komt en hiermee ook de energieblokkades in de geest oplost. Ayurveda kent 107 marmapunten in het lichaam. Deze punten hebben elk hun eigen werking op het lichaam. Bij deze behandeling, worden drukpunten in het zenuwstelsel geactiveerd en gereguleerd om het natuurlijk evenwicht van de vitale energie te herstellen. Verder helpt deze behandeling bij: verlichting zenuwpijn, lost stress op, brengt dosha's in balans, vitaliseert de organen, vermindert pijn, verbeterd de fysieke stabiliteit, vergroot het bewust zijn, ruimt emoties op en kalmeert de geest.