Kurkuma (Curcuma longa)

Kurkuma en Ayurveda Kurkuma, ook wel; koenjit of geelwortel genaamd is een geel specerij dat tot dezelfde familie behoort als de gember. Ze wordt in het Westen voornamelijk als culinair kruid gebruikt, maar wordt ook veel ingezet als kruidengeneesmiddel. In het oude India werd het ook als cosmetica gebruikt, ook is dit kruid van oudsher bekend als middel tegen huidproblemen. Het kruid is zeer veilig in het gebruik en vertoont in normale hoeveelheden geen bijwerkingen.

Uit een enorm aantal wetenschappelijke studies is gebleken dat deze specerij geneeskrachtige werking kan hebben bij spijsverteringsproblemen, hart- en vaatziekten, reuma en immuunziekten. In de ayurvedische geneeskunst is kurkuma een belangrijk zuiverings- en ontgiftingsmiddel. De specerij wordt ingedeeld als licht en bitter en wordt doorgaans zowel voor inwendig als lokaal gebruik voorgeschreven. Bij inwendig gebruik heeft kurkuma een bijzonder balancerende werking op een overmaat aan Kapha.

• Gebruikte deel: wortelstokken

• Smaak is scherp, bitter en wrang

• Energie is verhittend

• Na-verteringseffect is scherp

• Kwaliteiten zijn droog en licht

• Dosha-effect: VPK verlagend (Pitta en Vata verhogend bij overmaat)

• Weefsels: alle weefsels

• Kanalen: spijsverteringskanaal, bloedsomloop ,ademhalingssysteem, vrouwelijke reproductieve systeem

Ayurvedische acties: - heeft schrappende eigenschappen

- ontsteekt het spijsverteringsvuur

- bloedzuiveraar

- bevordert menstruatie

- verlicht koorts

- antimicrobieel

- ontstekingsremmend

- teint verbeteraar

- stopt jeuk

- pijnstillend

- geneest gebroken botten

- probiotica

IBS, indigestie, maagzweren, slechte vertering en absorptie, zwaarlijvigheid, diabetes, lever problemen, huidziekten (eczeem, psoriasis, acne), vleesbomen, cysten, menstruatieproblemen, gebrek aan borstvoeding, ontstekingen, gebroken botten, reuma, hoge cholesterol, slechte circulatie, infecties, koorts, hoesten, verkoudheid, constipatie en bloedarmoede.

Contra-indicaties: Voorzichtig zijn bij een hoge Vata en een hoge Pitta en bij aanwezigheid van galstenen. Niet gebruiken bij geelzucht en hepatitis en voorzichtig in gebruik bij zwangerschap of als met zwanger wil worden.

Hoe kan je kurkuma gebruiken? Bij koorts, verkoudheid en griep kan kurkuma worden toegevoegd aan koriander- of kaneelthee met een beetje honing. Door het te mengen met ghee vergroot men de absorptie van het kruid. Kurkuma kan als smeersel of zalf direct op geïrriteerde huiddelen worden aangebracht. Bijvoorbeeld bij jeuk en insectenbeten, schimmelinfecties, acne, eczeem.