top of page

Praktische tips om zelf je Chakra's in balans te brengen


Chakra's (het woord Chakra komt uit het Sanskriet en betekent 'wiel') zijn energiecentra die zich in ons lichaam bevinden en een draaiende beweging maken. De zeven belangrijkste Chakra's liggen op een lijn langs de ruggengraad op plekken waar de grote zenuwknooppunten in ons lichaam zijn. Chakra's stralen naar voren en naar achteren. Als een soort trechter zenden en ontvangen ze informatie aan de voor- en achterkant van je lichaam en staan ze in direct contact met het energieveld om je lichaam, de Aura. Ze vormen een verbinding tussen je binnen- en buitenwereld. Zo geven ze informatie over je persoonlijke ontwikkeling, maar worden ze ook gerelateerd aan bepaalde fysieke organen en klieren. (Lees ook: Symptomen van verstoorde Chakra's)


Gezonde Chakra's zorgen ervoor dat je in evenwicht bent, maar als je uit balans bent kan je dat vaak merken dat bepaalde thema's in je leven een rol blijven spelen of dat je steeds last hebt van een specifieke plek in je lichaam. Om te zorgen dat je energie niet geblokkeerd raakt is het zinvol aandacht te besteden aan je Chakra's. Om je te helpen geef ik je enkele tips om zelf met je Chakra's aan de slag te gaan.


1. Dieet suggesties

Voeding heeft een belangrijke invloed op je Chakra's. Elke kleur resoneert met een ander energiecentrum, dus het eten van alle kleuren van de regenboog is een eenvoudige manier om te zorgen dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen tot je neemt.

2. Leefstijl suggesties

Ook is het van belang je leefstijl aan te passen als je merkt dat de energie niet meer goed stroomt en een of meerdere Chakra's niet meer in balans zijn. Onder andere door meditatie, visualisatie en yoga, maar ook andere soorten van activiteiten kan de energie van een Chakra doen aanwakkeren. Een mooi begin kan je maken door allereerst om alle dagelijkse bezigheden met aandacht uit te voeren.

3. Yoga

Yogahoudingen werken zowel op fysiek als energetisch niveau. In elke houding oefen je namelijk druk uit op een ander punt. De oefeningen helpen energetische blokkades op te heffen in de Nadi's (kanalen). Hierdoor kan de Prana vrijelijk naar het centrale kanaal stromen. Om de energie blijvend te laten stromen is het aan te raden om regelmatig yoga-asana's te beoefenen.

4. Meditatie

Mediteren is een goede manier om totale rust te ervaren. Chakrameditaties zijn eenvoudige, maar krachtige technieken die je helpen innerlijke rust te vinden en het leven in balans te houden. De meditaties zijn het effectiefst als je ze ondersteunt met yoga oefeningen en ademhalingstechnieken.

5. Pranayama

Door te leren de ademhaling onder controle te krijgen door middel van ademhalingsoefeningen leer je bewust de energie die door het subtiele lichaam stroomt onder controle te krijgen. Op deze manier kan je in contact komen met je onderdrukte emoties en kan het helpen los te komen van je eigen beperkende overtuigingen en om energetische blokkades te verwijderen.


Enkele tips per Chakra:


Muladhara (wortelchakra)

Het aarde Chakra gaat over overleven en raakt geblokkeerd door angst. Door je angsten onder ogen te komen en los te laten, zal dit chakra zich openen en zal je je veilig en zekerder gaan voelen.

  • Het wortelchakra is nauw verbonden met lekker in je vel zitten. Het eten van voedsel kan hierom een erg positief effect hebben op de Muladhara. Stevig, proteïnerijk voedsel zoals granen, noten en peulvruchten helpen het Chakra om te aarden, net als alle wortelgroenten. Denk ook aan de kleur rood in de voeding. De energiefrequentie van roodgekleurd voedsel ondersteunt het helingsproces van de wortelchakra. Voorbeelden zijn; rode appels, bessen, kersen, tomaten, maar ook de kruiden paprikapoeder, cayennepeper en kurkuma ondersteunen dit proces.

  • Geef aandacht aan je leefstijl gewoontes, kan het met meer aandacht? Op deze manier geef je er meer kracht aan. Ook een wandeling in de natuur (liefst op blote voeten) of in de tuin werken verbeterd het eerst Chakra doordat je letterlijk op de aarde loopt. Of geef jezelf eens een voetmassage, ook hierdoor geef je balans aan je Chakra.

  • Alle staande en beenstrekkende yogahoudingen zijn heilzaam voor je eerste chakra, veelal hebben ze een grondende werking. Verder kan je denken aan de berghouding, de neerwaarts kijkende hond, de held of krijger II, de staande vooroverbuiging, de hurkhouding, de kindhouding en de gestrekte driehoek.

  • Gebruik de meditatie waarbij je rechtop staat en voelt dat er wortels uit je voeten de grond in groeien. Voel dat ze steeds dieper naar beneden gaan en richt je op de grondende werking van deze meditatie. Als je deze op meditatie op blote voeten uit voert, is hij nog krachtiger.

  • Vaak ademen we niet diep genoeg in en uit. Het is goed om jezelf te trainen op een diepe buikademhaling waarbij je ook zorgvuldig uitademt. Op deze manier leeg je ook echt je longen, waardoor gif- en afvalstoffen het lichaam verlaten. Een diepe buikademhaling kalmeert en geeft een rustig gevoel. Ook kan de Nadi Sodhana worden gebruikt.

Svadhisthana (geslachtschakra)

Het waterchakra gaat over plezier hebben en raakt geblokkeerd door schuldgevoelens. Door jezelf te bevrijden van schuldgevoelens zullen al je emoties vrij in- en uit kunnen stromen en zal je je gevoelens makkelijk kunnen uiten.

  • De smaak van voedsel staat in direct verband met Svadhisthana, ook wel het genotscentrum, en zal je helpen je emoties de baas te blijven. Gezonde vetten en omega 3 voeren hierbij de boventoon. Denk aan zaden en noten, maar ook aan alle oranje voedsel draagt hier aan bij, zoals, Zalm, pompoenen, wortelen, sinasappels en zoete aardappelen. Kruiden die het geslachtschakra in balans brengen zijn kaneel en kardemom.

  • Doe de dingen in het leven die je plezier geven en ben creatief bezig. Onderneem nieuwe dingen, ga erop uit of ga lekker in bad (water is verbonden met dit Chakra).

  • Alle yoga-oefeningen waarbij je je heupen en bekken gebruikt zijn goed voor het tweede chakra. Deze kunnen vastzittende energie weer in gang zetten. Ook vloeiende bewegingen van je lichaam of zachte, tedere aanrakingen kunnen de energie weer laten stromen. Je kunt ook de oefening schoenmakers zit, staande hoek, de liggende gesloten hoekhouding, de kranshouding (hurkzit), duifhouding, kameelhouding, vlinderhouding of de zittende vooroverbuiging gebruiken om dit Chakra in balans te brengen.

  • Klankmeditatie of Mantra voor de tweede Chakra is 'Vam' (spreek uit als: 'vahhhm') en voel hoe dit resoneert met je Chakra.

  • De Ujjayi (versterkende/reinigende) ademhaling brengt dit Chakra in balans

Manipura (zonnevlechtchakra)

Het vuurchakra gaat over wilskracht en raakt geblokkeerd door schaamte. Door deze schaamtegevoelens te accepteren, zal je jezelf meer liefhebben, een beter zelfbeeld krijgen en vol wilskracht zijn.

  • Het zonnevlechtchakra stuurt de spijsvertering aan. Het is daarom ook van belang dat dit Chakra in balans is, daar zij de Agni (het spijsverteringsvuurtje) op peil houdt. Scherpe, zure en zoute smaken helpen hierbij. Denk aan uien en pepers, bonen en granen. Ook gele voedingsproducten stimuleren dit Chakra, zoals; bananen, mais, citroen, ananas, gember en kurkuma.

  • Het zonnevlechtchakra heeft te maken met het vinden van je innerlijk vuur. Dus stook het vuurtje letterlijk op. Dit kan door voeding, maar ook door bij een vuurtje te gaan zitten of te genieten van de zon.

  • Krachtige houdingen en draaiingen van het torso kunnen je zonnevlechtchakra goed doen. Denk als je de yoga mat opstapt eens aan de houdingen: eenvoudige draaiing, gedraaide buikhouding, de maansikkelhouding, de hoge plank, Krijger I en II, boothouding of aan de zonnegroet. Deze zullen je derde Chakra in balans brengen.

  • Door de Trataka (of reinigende blik of kaarsmeditatie) wakker je je vuur aan.

  • Om dit chakra met ademhalingsoefeningen in balans te brengen kan de Kapalabhati Pranayama worden gebruikt. Deze wordt ook wel vuurademhaling genoemd.

Anahata (hartchakra)

Het luchtchakra gaat over liefde en raakt geblokkeerd door verdriet. Wanneer jet het verdriet in je hart loslaat, zal het luchtchakra zich openen. Je zal begaan zijn met de gevoelens en emoties van anderen, terwijl je ook trouw blijft aan je eigen gevoelens.

  • Een onder actief hartchakra krijgt een boost van etenswaren die bitter, wrang of samentrekkend van karakter zijn en een droog gevoel in de mond geven. Bladgroenten, pure chocolade, granaatappel pitten zijn hier een goed voorbeeld van. Maar ook groen voedsel bereikt dit. Denk aan avocado's, bleekselderij, groen fruit (appel, kiwi en limoen), maar ook broccoli, munt en peterselie.

  • Zelfmassage (Abhyanga) is jezelf letterlijk liefde geven. Maak gebruik van heerlijke oliën, muziekje en kaarslicht erbij, maak het je naar de zin en wees lief voor jezelf. Stop met zelfkritiek en negativteit. Richt je op mooie positieve dingen in het leven en beoefen dankbaarheid.

  • Mooie oefeningen voor je derde Chakra, zijn houdingen die het hart openen en de energie daar in beweging brengen. Ook helpen zij bij loslaten en het verwerken van emoties. Voorbeelden zijn; de cobra, de boom, de sprinkhaan, de neerwaartse hond, opwaartse hond, adelaar en de brug.

  • De klankmeditatie voor het hartchakra is het Mantra 'yam'. Chant deze langzaam en voel wat het doet.

  • Een goede ademhalingsoefening is de Nadi Sodhana ook wel: wisselende neusgatademhaling genoemd. Deze ademhaling zuivert de twee belangrijkste energiekanalen, de Ida en de Pingala en verbindt het mannelijke en vrouwelijke deel in jezelf. Daarbij kalmeert het het zenuwstelsel, waardoor je je kalm en ontspannen gaat voelen.

Vishuddha (keelchakra)

Het geluidchakra gaat over de waarheid en raakt geblokkeerd door de leugens die je jezelf aanpraat. Wanneer je jezelf erkent en de waarheid onder ogen ziet, zal het geluidschakra zich openen en ben je in staat om jouw hoogste waarheid te spreken.

  • De schildklier, gelegen in de keel, wordt door dit Chakra aangestuurd en heeft een belangrijke functie voor het lichaam. Om het keelchakra te balanceren is daarom ook voedsel nodig die de schildklier ondersteunt. Met name noten, zeegroente en gezonde vetten doen dit, maar ook blauw voedsel zoals bosbessen, pruimen, salie en tijm.

  • Maak meer gebruik van je stem. Zingen is hier een goed voorbeeld van en zing lekker hardop. Maar neem ook eens tijd om te luisteren naar je innerlijke stem, dus zoek ook eens bewust de stilte op, bijvoorbeeld een stiltemeditatie.

  • Naast het losmaken van je nek en schouders kan je om het keelchakra in balans te brengen ook de oefeningen, zoals de kat-koehouding, de leeuw, de schouderstand, de ploeg of de vis uitvoeren.

  • Klankmeditatie of Mantra. Voel de klank van het Mantra "ham" in je keelchakra vibreren.

  • Een Pranayama oefening die rust en kalmte brengt of kalmeert bij heftige emoties of angst. Is de Brahmari ook wel zoemende ademhaling genoemd. Hierbij maak je contact met je innerlijke stem en stimuleert de vibratie het keelgebied. Of doe de Ujjayi-ademhaling (de oceaanademhaling).

Ajna (voorhoofdchakra)

Het lichtchakra gaat over inzicht en raakt geblokkeerd door illusies. De grootste illusie is te denken dat wij afgescheiden zijn van alles. Door jezelf te bevrijden van deze illusie en in te zien dat alles met elkaar is verbonden, open je je voorhoofdchakra en zal je helder gaan zien en weten.

  • Het Ajnachakra heeft hersenvoedsel nodig, voeding dat rijk is aan omega3-vetzren en antioxidanten. Vette vis en pure chocolade kunnen dit doen. Ook Aubergine, paarse boerenkool, blauwe druiven, rode kool en vijgen en de kruiden lavendel en rozemarijn dragen hieraan bij. Allen hebben een paarse kleur, verwant met het 6e Chakra

  • Laat je leiden door je intuïtie, wat heb je nodig? Luister naar je innerlijke stem, wees mindful en geef alles aandacht. Doe aan meditaties, dat zorgt voor verstilling in je hoofd.

  • Balansoefeningen helpen goed bij het in balans brengen van dit Chakra. Zij zorgen dat je naar binnen keert en stimuleren het derde oog. Draaiingen en vooroverbuiging zijn daar goede voorbeelden van. Maar denk ook aan de nederige krijger, de gedraaide staande hoek, dolfijnhouding, dubbele duifhouding en de kindhouding.

  • Trataka of reinigende blik of kaarsmeditatie. Door je blik te focussen op een voorwerk ontwikkel je je concentratievermogen en verscherpt het je innerlijke blik.

  • Nadi Sodhana (wisselende neusgatademhaling) brengt balans in je systeem en activeert het derde oog.

Sahasrara (kroonchakra)

Het gedachtenchakra gaat over kosmische energie en raakt geblokkeerd door aardse gehechtheid. Door jezelf niet aan dingen te hechten kan je dit chakra openen en ben je verbonden met het oneindige licht, waardoor alles mogelijk is in je leven.

  • Voor het voeden van dit chakra is het niet zozeer van belang dat het fysiek lichaam wordt gevoed, maar de geest. Veel religies kennen een vorm van vasten en dit heeft te maken met het ontgiften en dus zuiveren van het lichaam. De kleur wit resoneert met dit Chakra, daarom zijn voedingsmiddelen zoals bloemkool, ui en knoflook, pastinaak, kokos en kamille goede voeding voor dit Chakra.

  • Ook dit Chakra houdt van verstilling, leef in het moment en verbind je meer met de natuur. Toon dankbaarheid en wees dienstbaar.

  • Goede ondersteunede yoga-oefeningen, die het lichaam in balans brengen en de kruin stimuleren zijn geweldig voor het kruinchakra. Zoals de boomhouding, de lotushouding, de hoofdstand, de eenvoudige omgekeerde houding, de haas, de gebedszegel, de zittende held, maar ook de Savasana (lijkhouding).

  • Meditaties gericht op het schoonmaken van energie door licht of klankmeditaties (Mantra's) kunnen ondersteunen.

  • Gebruik voor ademhalingsoefeningen de Nadi Sodhana.

Je ziet het er zijn erg veel tools om zelf je Chakra's in balans te brengen. Uiteraard zijn dit maar voorbeelden en zijn er meer methoden. Denk eens aan Geluidstherapie, aromatherapie of edelsteentherapie. Maar denk je dat je wat hulp nodig hebt, onderga dan eens een Marmabehandeling of laat je helen door middel van een Chakra- en Aura vitalisatiebehandeling.


(Bron voor dit artikel zijn boeken onder andere van: chakra's - Lisa Butterworth, Aura's zien en helen - Angelsvoice, Chakra's ontcijferd - Ambika Wauters, De Chakragids - Swami Saradananda e.d. )

179 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Yorumlar


bottom of page