Zoeken
  • Marjon Venema

Tips voor een Ayurvedische zelfmassage


We merken het allemaal de wind en kou nemen weer toe, kortom de herfst is begonnen. In de herfst neemt Vata in het lichaam toe. Met andere woorden het lichaam wordt droger, de kou trekt in onze botten en het het spijsverteringsvuur wordt zwakker. Naast een goede, verwarmende voeding is het nu met name van belang dat we onze huid goed verzorgen. Maar hoe doe je dat nu precies? Hieronder enkele tips voor een zelf massage met warme olie.

1. Een belangrijk onderdeel van een Ayurvedische levensstijl is je huid verzorgen met warme olie. Op deze manier bescherm je je huid (het grootste zintuiglijk orgaan) tegen ziekte, slijtage, uitdroging en beschermt en versterkt het je immuunsysteem.

Bij zelfmassage op Ayurvedische wijze breng je wat olie op een aangenaam warme temperatuur en wrijf je deze met zachte, rustige bewegingen uit over je hele lichaam. Het beste is om oliemassages te doen op een nuchtere maag of wanneer het voedsel is verteerd. De medicinale Ayurvedische oliën versterken de spieren, verlichten pijn en ontstekingen en voeden de zenuwen. Daarbij is een warme oliemassage heerlijk ontspannend. In de Ayurveda gebruikt men alleen natuurlijke oliën zoals bijvoorbeeld sesamolie.

2. De beste tijd voor zelfmassage is in de vroege ochtend voordat je gaat douchen. Blijf niet staan bij het masseren, maar ga zitten op een handdoek op de vloer of een krukje en ga hierbij een voor een de delen van je lichaam af. Als je elke dag een oliemassage doet, is 10 tot 15 minuten voldoende. Als je het één keer in de week doet, neem dan tenminste 25 tot 30 minuten de tijd en blijf ieder deel van je lichaam wat langer masseren. Als je weinig tijd hebt masseer dan in ieder geval de voeten, oren en de kruin, dit zijn met name de gebieden die de Vata-Dosha balanceren.

3. Om de olie te verwarmen zet je de fles in een laagje warm water in de wasbak. Na een paar minuten heeft de olie de gewenste temperatuur. Masseer vervolgens met draaiende bewegingen over je gewrichten en gebruik bij je ledematen lange strijkende bewegingen. Begin bij je voeten en werk daarna rustig omhoog. Het beste is om de olie even een paar minuten na de massage te laten intrekken, daarna kan je heerlijk een bad nemen of een douche. De warmte van het water zorgt ervoor dat de voedzaamheid van de olie nog dieper doordringt in de onderhuids weefsel. Pas wel op dat je niet uit glijdt in de douche!


Ik wens je veel succes met de zelfmassages-tips. Neem je tijd en geniet er van. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust. Uiteraard ben je ook altijd welkom in mijn praktijk voor een heerlijke Abhyanga. (Ik gebruik alleen natuurlijke Ayurvedische medicinale oliën afgestemd op jouw persoonlijke constitutie en eventuele ziekten en/of kwalen).

3 keer bekeken
Copyright @ 2018 MV

Ayurveda in Praktijk

Marjon Venema

Tijmstraat 67

9408 AH Assen

T 0592-231563

E info@ayurvedischepraktijk.nl

KvK: NL001437551B71

Openingstijden

Di.    09.00 - 16.00 uur.

Wo.  09.00 - 16.00 uur

Do.   09.00 - 16.00 uur

Vr.    09.00 - 16.00 uur

anvag logo nieuw.jpg
rbcz-logo.jpg
logo-scag.jpg
  • Black LinkedIn Icon
  • Facebook Social Icon